19دسامبر 2021- تحقیقات جدید می تواند مبنایی برای توسعه ی درمان های تغییر دهنده زندگی باشد که تأثیر بیماری چشمی دیابت را محدود می کند.

تحقیقات دانشگاه ملبورن که در PNAS منتشر شده است، نشان می‌دهد که چگونه سلول‌های ایمنی شبکیه در طول دیابت تغییر می‌کنند. این نتایج ممکن است منجر به درمان‌های جدیدی شود که می‌توان از آنها در مراحل اولیه بیماری، قبل از هر گونه کاهش بینایی، استفاده کرد.

پروفسورErica Fletcher ، یکی از نویسندگان این مقاله گفت: تا همین اواخر، تصور می‌شد که سلول‌های ایمنی سیستم عصبی خفته هستند و تنها زمانی پاسخ می دهند که آسیب یا بیماری رخ دهد. یافته‌های اخیر، دانش ما را در مورد آنچه این سلول‌ها انجام می‌دهند گسترش داد، ما یک مکانیسم بسیار غیرمعمولی را شناسایی کردیم که توسط آن رگ‌های خونی تنظیم می‌شوند. این اولین بار است که نقش سلول های ایمنی در کنترل رگ های خونی و جریان خون مشخص شده است.

به گفته ی انجمن دیابت استرالیا، تقریباً همه افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و بیش از 60 درصد از افراد مبتلا به دیابت نوع 2، طی 20 سال پس از تشخیص، به نوعی از بیماری چشمی دیابت مبتلا خواهند شد، که پیامدهای مهمی بهمراه دارد.

تیم تحقیقاتی دریافت که نوع خاصی از سلول های ایمنی به نام میکروگلیا، که هم با رگ های خونی و هم با نورون های شبکیه در تماس هستند، می توانند جریان خون را برای رفع نیازهای نورون ها تغییر دهند.

پروفسور فلچر و دکتر اندرو جابلینگ، یکی از نویسندگان این مقاله، نوعی سیگنال شیمیایی را شناسایی کردند که توسط آن سلول‌های ایمنی با رگ‌های خونی ارتباط برقرار می‌کنند. آنها نشان دادند که تنظیم سلول‌های ایمنی عروق خونی در دیابت غیرطبیعی است. در این مطالعات از مدل های حیوانی پیش بالینی و طیف وسیعی از روش های تصویربرداری استفاده شد که به محققان اجازه می داد سلول های ایمنی شبکیه را در چشم بطور زنده تماشا کنند.

دکترJobling ، گفت: ما همچنین سلول‌های ایمنی شبکیه را از گروه‌هایی از حیوانات عادی و دیابتی جدا کردیم و ژنوم آنها را برای شناسایی نحوه ارتباط این سلول‌ها با رگ‌های خونی تجزیه و تحلیل نمودیم. در نهایت، ما از طیف وسیعی از ابزارهای دارویی برای بررسی چگونگی تغییر عروق خونی در پاسخ به فعال شدن سلول‌های ایمنی شبکیه، استفاده کردیم.

پروفسور فلچر، گفت: این یافته ها ما را به روش جدیدی برای کنترل و پیشگیری از تغییرات شبکیه در دیابت رهنمون می کند.این یافته همچنین پیامدهایی برای درک ما از سایر بیماری های شبکیه و مغز دارد. او افزود: اگرچه این یافته‌ها هنوز در مراحل اولیه هستند، اما راه جدیدی را برای درک بیماری‌های عروقی مغز با مفاهیمی برای دانش ما در مورد سکته مغزی و بیماری آلزایمر می گشایند.

مهمتر از همه، محققان توانستند نشان دهند که در مراحل اولیه دیابت - قبل از اینکه تغییرات قابل مشاهده در پشت چشم ایجاد شود - رگ های خونی به طور غیر طبیعی باریک می شوند و بر نحوه تامین جریان خون برای نورون های شبکیه تاثیر می گذارند. سلول های ایمنی شبکیه در این ناهنجاری عروقی اولیه دخیل هستند، بهمین دلیل از آنها به عنوان یک هدف درمانی جدید برای کنترل تغییرات اولیه در شبکیه چشم در دیابت می توان استفاده کرد.

امید است که این یافته ها به توسعه درمان های جدید برای کاهش اثرات شرایط عروقی شبکیه و مغز کمک کنند. این شرایط شامل دیابت، بیماری آلزایمر و شرایط عروقی مانند سکته مغزی یا انسداد عروق شبکیه هستند.

منبع:

https://about.unimelb.edu.au/newsroom/news/2021/december/retinal-immune-cells-may-hold-key-to-preventing-diabetes-related-vision-loss